söndag 11 juli 2010

Tränat ordentligt ikväll

N är i stan så ikväll tog vi oss ut på klubben och tränade ORDENTLIGT. (Oooh så jag ser fram emot att få sova hela natten lång!) Vet inte om jag kommer ihåg allt men jag ska försöka iaf.

En stor del av kvällen gick åt till att störningsträna. Det där med FOLK, HUNDAR och FÅGLAR är jobbigt tycker Ixen, och han gör förbannade jävla tjurrusningar mot allt så det gäller att vara med. (Vilket jag inte alltid är, satan så ont jag har i händerna!!) N höll med om att jag nog inte ska träna så mkt mer på momenten i ettan nu utan snarare träna på att han ska kunna bete sig med störning. Han KAN momenten men blir störd av allt runt om.

Sen fick vi hemläxa där vi ska träna transporter i princip. Jag gör gärna så att när hunden börjar virra runt lite i FF så gör jag halt för att "samla ihop" hunden-vilket fungerar jättebra. Problemet är att tack vare det så har jag en hund som har förväntan på halterna och är som mest alert då, och i transporten är han helt off. Så länge det händer saker, halter, svängar etc så är hunden alert och med på noterna. När vi bara ska GÅ flyter han iväg och är inte alls med. Så, hemläxan är att bara träna transporter, och träna uthållighet på raksträckor.

Vi gick igenom alla moment med kommendering och det gick faktiskt bra, det faktum att någon PRATADE på plan reagerade han knappt alls på. På inkallningen gjorde vi så att jag inte fick kalla in förrän N hade sagt "kalla in" 3 ggr. Inte en reaktion hos hunden! Däremot... hehe... När han kom halvvägs var han på väg att STANNA... Jorå, vi har tränat inkallning med ställande. Det faktum att vi inte tränat på själva INKALLNINGSBITEN utan bara på själva ställandet var inte så noga sa Ixen-jag fattar nog ändå sa han! (Men OM vi nu hade tränat inkallning med ställande just idag så hade det varit JÄVLIGT snyggt!)

Läggandet gjorde han helt underbart, så fint så fint. Ställandet gjorde han jättefint också, men precis när jag vände mig om och skulle belöna så gick han mot mig...

Sen skulle jag visa N hur han gör på återgången i ställandet, så jag skulle bara lite snabbt ställa hunden och så visa, men han VÄGRADE stanna! ICKET, sa Ixen. N har hela tiden sagt att "det måste vara något du gör annorlunda när han stannar ibland och ibland inte", men nu sa tom hon att hon kunde inte BEGRIPA varför han inte stannade helt plötsligt... Jag tror dock att vi kom på anledningen. När hunden gör fel, så gör jag om. Så jag gissar att TROTS att han fick belöning och beröm när han stannade så TRODDE han att han gjort fel-eftersom jag gjorde om. Så läxan här är att ALDRIG någonsin göra om efter att hunden har gjort rätt!! Ingångarna och avslutet får jag hitta andra sätt att träna, för ju mer jag tränar ställandet desto mer tror han att han gör fel. Nu när jag tänker på det så är det ju så det har varit. Det funkar EN gång, och när jag då gör om för att hunden ska få lyckas ännu mer, så funkar det inte alls.

Aldrig göra om när hunden har gjort rätt!!! *mantrar*

Sen tränade vi apport med störning av TL. Det är ju jättesvårt, sa Ixen! N tog apporten och gick fram och tillbaka framför oss och det var lite svårt, men han satt kvar och tog kontakt mellan varven. JÄTTEDUKTIG!!! sen när han fick apporten spottade han ut den... Och nästa gång traskade han iväg med apporten, men TREDJE gången gjorde han en fin apport =)

Sen ska jag träna mer med målbild, höja tempot hos hunden, öka förväntan och därmed få en bättre attityd hos hunden.

Målbild, känsla, attityd. *mantrar ännu mer*

Sen fick jag tips för fjärren också. Ska börja med att lära hunden lägga sig ordentligt. Jag har fokuserat på sättandet eftersom det är där han gör mest fel, men när N påpekade det så insåg jag att hunden givetvis sätter sig fel eftersom han LIGGER fel till att börja med. Det är bra med nya ögon!

(Och när jag hade skrivit allt det här råkade jag fippla med knapparna så att jag gick tillbaka i webbläsaren... Men det gick att få tilbaka, PHUUUUUU!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar