lördag 31 juli 2010

'jag skiter väl i ditt jävla spår'

Tog med hundarna och traskade iväg och spårade lite. Eller snarare, försökte spåra...

Första spåret klantade jag mig och la i motvind. Insåg inte det förrän jag hade gått typ hela spåret och var helt enkelt för slö för att göra om. Behöver väl knappast säga att han vindade hela spåret? Han doppade iofs ner näsan mellan varven men det var mer sök än spår.

Gick till en ny gräsplätt och la ett nytt spår. Det blev rätt kort, tror inte det var mer än 50-60 meter (men vad vet jag med min avståndsbedömning?) och jag var MYCKET noga med att lägga det i medvind. La godis med LÅNGT mellanrum (gissar 20 meter mellan).

Och hur gick det då? Åt helvete... Nu vet jag inte om det fick ligga för kort tid (det vet jag att det fick) eller om det var så att spåret helt enkelt flyttade sig i sidled, för han spårade ca 1 meter från själva spåret, när han inte vimsade runt och gjorde andra saker. Han kom till slutet utan att ha spårat en endaste bit av spåret, och MISSADE slutet... Hade lagt en hög(!) med godis i slutet, ca 2 dm från en stolpe som markerade för mig att det var slut där... Hunden sa "Åh, en stolpe!" Tog tillbaka honom sista metern så att han iaf skulle spåra till slutet, men TVÅ GGR sa han "Åh, en stolpe!" istället för att hitta snasket... Till sist fick jag honom att spåra sista tre decimetrarna fram till snasket, så han fick hitta det iaf, men herregud så kasst! Kan ju vara så att spåret flyttat sig som sagt, så att det faktiskt VAR stolpen som luktade snask.

Jag tror helt enkelt att det var för varmt för honom idag, att han inte orkade fokusera. När jag var klar med spårskiten släppte jag lös hundarna så dom fick leka lite och söka lite godis, men Ixen gick och la sig under ett bord istället...


På't igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar