måndag 26 juli 2010

Norgeresa och Knertebocup

Mjaha, då ska vi se... Onsdagen har vi väl redan redovisat som snabbast så det kan vi ju skippa. Det är rätt mkt som ska redovisas så det kanske blir lite hattigt.

Torsdag: Steg upp före fan på morgonen och packade in oss i bilen. Trots att vi började i tid var vi ändå inte redo att åka när vi hade planerat-som vanligt =)
När vi väl kom iväg så åkte vi och åkte och åkte, det var inte mer spännande än så... Det är runt 50 mil från Norrköping vill jag minnas så det tog en stund. Vi stannade till i någon liten håla utanför Årjäng och handlade mat till helgen och samtidigt köpte jag en sallad att käka i bilen för jag var så satans hungrig, men när jag hade betalat kollade jag närmare på salladen och insåg att det inte fanns någon gaffel i den!? När har man någonsin hört talas om "färdigsallad" utan något att äta den MED? Dom är ju inte direkt gjorda för att man ska ta hem dom och äta... Köpte en macka istället och käkade upp salladen sen på kvällen, den satt jäkligt fint då med.

När vi kom fram till Norge åkte vi direkt till "hytta" och checkade in, sen lastade vi in alla grejerna och drog ner till skolan där vi skulle spendera resten av helgen. När vi kom fram var det sedvanlig väntan i ca 1.5-2 timmar (det räknar man liksom med) innan det var lydnadstävlingar.

Lydnaden gick faktiskt rätt bra. Vi fick 130.5 poäng för att lille Ixen blev senil och nollade BÅDE ställande och läggande. Ställandet visste jag ju, men läggandet var nytt *S*

Tandvisning 7 (Han backade undan för att jag var skitnervös, vi testade dagen efter med 2 nya människor och då var det inga problem alls)
Plats 10
Linföring 8.5 (Han jönsade runt lite mellan varven)
Apport 5 (han stod och tuggade i luften innan han tog den)
Läggande 0
Inkallning (0) 10 (Vi skulle fått en nolla för han stannade inte kvar när jag gick så jag satte om honom, men dom var snälla som fasen och gav oss 10)
Ställande 0
Hopp 8 (vet inte vad han fick avdrag på)
Helhet 8.5

Efter lydnaden var det prisutdelning, vi fick ett "tack för att ni kom-pris" med hundsnask och grejer =) Sen köpte vi lotter och efter det var det grillfest på skolan. På lotteriet vann jag massor! Vann godis till hunden, en filt, ett par flip flop (som jag gav till Malinda), ett halsband (som jag gav till Lindha) och förmodligen något mer som jag inte minns just nu... När vi käkade lyckades jag spilla flottigt kött på både kläder och fötter, mysigt värre...

När vi vräkt i oss mat och frusit ihjäl en smula åkte vi tillbaka till hytta (där det var runt 30 grader varmt-lovely!!!) och skulle sova. Jag var helt plötsligt inte trött alls och låg och vred mig halva natten medan dom i det andra rummet sussade som små bebisar ;) Jag fick nog sova runt 4 timmar iaf innan det var dags att stiga upp igen.

Fredag: På fredagen hade vi kurs. Vi fick välja mellan lydnad och viltspår, och gissa vad jag valde? *S* Känns som om jag har mer utbyte av lydnaden, viltspåret är inte sååååååå komplicerat och det är dessutom inte det jag prioriterar i första eller ens andra hand, utan det tar vi "sen". Jag gick mao lydnadskurs för Siv-Elin och Tomas, och det var jättenyttigt! Eftersom alla hundar utom en i vår grupp var så unga så körde vi i 10-minuterspass och gick laget runt. En tränade och fick tips och dom andra tittade på. Man hade mycket utbyte av att bara titta, för nästan alla ville ha hjälp med olika moment/problem så man fick många tips på olika saker. Nu ska man bara KOMMA IHÅG alla tips också ;)

Vi startade runt 9 på morgonen och höll på till runt 4 på eftermiddagen och de märktes att Ixen blev tröttare och tröttare. Inte bara på det faktum att han inte orkade jobba så noggrant utan också på att ju tröttare han blev desto mer gafflade han på dom andra hundarna också.

Efter kurserna fick hundarna gå och ligga i bilen medan alla förare skulle ha "lagkonkurranse", dvs skämma ut oss på ett eller annat sätt i grupp. Jag är inte särskilt road av sånt där, det är kul att SE på, men jag tycker inte om att delta så jag var "sådär" road, men ingen i vårt lag verkade så JÄTTEintresserad av att ta det på allvar, så det var en överkomlig pina. Efter det var det middag på Folkvagn och sen åkte vi till hytta och somnade som små grisar...

Lördag: På lördagen skulle vi upp före fan för att åka ut och spåra med hundarna. Jag hade inga större förhoppningar eftersom Ixen aldrig hade spårat, men man kan ju testa typ. La ut spåret medan Ixen tittade på. Det blev lite klurigt för rätt vad det var stod jag vid ett stup och var tvungen att vända och gå tillbaka några meter, och det gick genom snår och allt möjligt helvete och dessutom gick jag helt fel, så spåret blev helmärkligt. (Visst sa jag att jag är stadsmäniska?) Nu spelade ju inte det så stor roll för Ixen spårade inte ändå =)

Eller rättare sagt, han tog upp spåret jättefint och följde det i några meter, men sen när han hade fått så pass med lina att vi började gå efter blev han störd. Det knakade och brakade, så där som det GÖR i skogen, och då blev han distraherad och kunde inte spåra mer. Bara att träna, och se till att jag får med mig folk ut som går med i spåret om det händer framöver på tävling att någon vill gå med.

När vi hade spårat klart åkte jag och Lindha till hytta medan Mattias var och gick sitt spår. Jag käkade lunch och så slöade vi i varsin säng tills han var klar. Sen hämtade han upp oss och så var det dags för utställning.

Ixen vann sin klass! Han ställdes mot 3 andra hanar ur kullen och vann, duttigaste Ixen! Dessvärre blev han slagen av sin syster i BIR/BIM för deras åldergrupp, men det är smällar man får ta.

Efter utställningen var det mer fjanterier i lagkonkurransen och sen fick vi äntligen åka och duscha och göra oss "vackra" innan middagen. På kvällen var det festmiddag och prisutdelning och det var som vanligt trevligt. Vi hade blivit placerade vid samma långbord som världens galnaste gäng, blandat svenskar och norrmän, och vi hade ruskigt roligt vid vårt lilla bord. Strax efter midnatt åkte vi hem till hytta, sen låg vi och garvade och fnissade till strax efter 2 innan vi äntligen somnade.

Söndag: På söndagen skulle vi inte träffas förrän kl 11 så vi skulle få sovmorgon... Ixen startade dagen med att kräkas för att han var så hungrig (Det blir lite fuck med mat-tiderna när man är borta) kl 7, och eftersom jag var tvungen att traska ända bort till toan för att hitta något att torka upp med var det ju lika bra att stiga upp då. Vi packade ihop och la alla grejer i bilen, sen städade vi ur hyttan och åkte ner på skolan för sista gången. På söndagen var det brukslydnaden och eftersom vi ändå var sist iom att Ixen nollade spåret så hittade vi på lite egna regler, för träningen.

Linförighet 6 (Litt okoncentrert, går bättre och bättre)
Framförgående 0 (jag tränade och slängde ut en boll som vi gick mot)
Läggande 5 (massor med DK så 5 var snällt)
Inkallning 8 (han ställde sig när jag lämnade honom)
Apport 0 (han vägrade sitta kvar precis som väntat. Jag gjorde om momentet och då satt han, men han kan ju inte ingången så bra ännu.)
Hopp 0 (Jag gjorde ettans hopp ist, och fick göra om det TRE ggr för att han bara vägrade hoppa)
Platsliggning 0 (jag tror han låg en halv minut eller så, sen reste han sig och kom till mig)

Budföring 5 (han snurrade lite i starten och jönsade runt lite hos mottagaren, förutom det var det bra *S* )

Summa 60 poäng *S* Även om vi inte hade hittat på egna regler så hade vi aaaaaldrig fått bra poäng, kraken var helt slut efter att ha varit igång från morgon till kväll i flera dagar så han ORKADE helt enkelt inte.

Efter brukslydnaden åkte vi till folkvagn för prisutdelning (vi fick ett "tack för att ni kom-pris") innan vi brassade "hem" till Norrköping igen. Spenderade kvällen med att vara halvdöd, sov över i Norrköping och åkte hem med tåget idag. Nu är vi heeeelt slut (fortfarande) och ska strax gå och sova. Sen tar vi nog ledigt någon dag innan vi sätter fart med att träna på det som behöver tränas igen. N är hemma i helgen så det lär bli träning då.

Den som är intresserad av alla resultat kan kolla knertebo kennel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar