lördag 21 augusti 2010

Spår

Kände mig egentligen för slö för att spåra idag, men efter att ha pratat med N på facebook blev jag inspirerad till att sätta fart så jag gick ut och la ett iaf.

Det blev bara ca 100 meter med 1 apport plus slut, korv ca var femte meter. Efter att ha klurat sen sist på hur jag skulle göra hade jag bestämt mig för LÄNGRE liggtid så spåret fick ligga nästan 1.5 timme innan vi gick det och det gjorde susen! Han tog upp spåret direkt och tuffade på som en liten maskin, han tom gick över ett gäng korvar bara för att komma FRAMÅT. Han spårade helt utan hjälp,allt jag gjorde var att gå bakom och bromsa. Två ggr gick han av spåret men han gick tillbaka helt på egen hand ganska omgående. Vid det ena tillfället var han väldigt intresserad av något bredvid spåret, kanske hade någon gått över spåret eller något liknande? Han gick hur som haver tillbaka och gjorde det han skulle.

Apporterna var han inte så jätteintresserad av. Han nosade på dom och var mest intresserad av att skuffa undan dom för att kolla om det var korv under. Den här gången hade jag dock inte lagt någon korv där eftersom jag ville kolla om han skulle vara intresserad utan det, och det var han ju inte så jättemkt. Ingen större problem dock, apporterna kan man träna in vid sidan av själva spårandet.

SKITBRA! Måste bero på den nya selen ;)

Nu kan jag kanske gå vidare på något vis, när jag listat ut hur jag ska få hunden framåt.

1 kommentar: