lördag 14 augusti 2010

Spår och värmeslag

Åkte med N till Oskarshamn idag för träning. Tanken var nog att vi BÅDE skulle spåra och träna lydnad, men det var så sjukt varmt så vi ORKADE inte träna någon lydnad efter spåret-vi höll på att svimma av.

Först skulle N och fixa naglarna så G fick vara barnvakt åt mig under tiden. Vi åkte iväg och la spår åt hundarna innan N var klar.

Jag la ett appellspår åt Ix. Ca 300 meter (N tyckte också att det var 300 så det VAR nog verkligen det även med min avståndsbedömning!) på stubbåker, 2 föremål och slutapport och full liggtid (ca 40 minuter). Nu var det ju väldigt mkt nytt. Nytt underlag, ny liggtid, ingen synretning etc, och det gjorde nog sitt till att spåret inte funkade ALLS. Jag tror även att värmen gjorde sitt till, för han var JÄTTEVARM kraken.

Tog hunden till spåret, visade på honom och.... Han gick och kissade. Visade på igen, och han vimsade runt. Igen, samma sak. sen fick han upp spåret och spårade jättefint i säkert... Två meter, sen vimsade han igen. Det slutade med att jag bara selade av och så gick vi tillsammans och hämtade apporterna. Jag KAN eventuellt ha varit på helt fel ställe i starten, TROTS att jag hade en stor brunn som markerade var starten och slutet var, för när jag gick rakt fram från brunnen där jag TRODDE spåret var så hittade jag ingen apport... Kan kanske tänkas att jag missade mitt eget spår med 2-3 dm, så att han inte tog upp spåret för att det inte FANNS något spår... En rutinerad hund hade kanske klarat det, men min är ju helt grön.

På vägen tillbaka ville han BADA, så varm var han stackarn... Det var tyvärr för brant så han tog sig inte ner i ån trots upprepade försök. Sen fick han gå en kort bit av Fisens spår som hon redan var färdig med,och där spårade han riktigt fint. Det såret gick på gräs, vet inte om det gjorde skillnad eller om det var förstärkningen. (det var även köttbullar där *S* ) Sen gick G och la ett KORT spår, ca 20 meter, med köttbullar bara för att han skulle få lyckas med något idag. N ville gå med honom och det fick hon givetvis, det spåret ser ni på film här nedanför.

När jag gick mitt spår med Ix tog jag av mig tröjan och gick i bara BH, jag var ÄNDÅ så svettig att det bara rann, det var helt SJUKT varmt idag!

Träna mer, helt enkelt! Ska försöka göra upp ett schema där jag klämmer in både kondition, spår och lydnad, får se hur länge jag lyckas hålla mig till det ;)

N har jättebra spårflaggor, ska lista ut var hon har köpt dom och köpa likadana, för något liknande behöver jag som har NOLL KOLL på var jag lägger mina spår... Kan vara bra i början iaf, sen får man ju ta bort dom så inte hunden går på flaggorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar