lördag 7 augusti 2010

Lydnad och uppletande

Var så sjukt dö-less och anti mot att träna lydnad-så jag sket i det. I två dagar sket jag i det, sen vaknade Lillweilern kl 5 på morgonen och förklarade att han var UTTRÅKAD och gärna ville GÖRA något!

Nu ska vi se om jag minns rätt... Igår gick vi ut och tränade lite lydnad. Sally roade sig med att gräva en grop medan jag och Lillweilern jobbade. Vi tränade lite FF och där var det inga förändringar alls, blir blir oftast inga förändringar om man inte tränar... Tränade lite på att han skulle sitta och ha kontakt bara, och så lite raksträckor med belöning när han hade kontakt. Sen gjorde vi "det vanliga", ställande, inkallning, läggande. Om man bortser från den PYTTELILLA detaljen att vi fick göra om en gång för att han inte stannade så fick vi 10 på ställandet. När han inte stannade gjorde jag bara om, och det var så vackert så vackert... Synd bara att man bara får en chans på tävling, men det ska nog lösa sig!

Läggande var inga problem alls, lätt 10 där. På inkallningen tjuvade han för att han tyckte att jag väntade för länge med att kommendera, ska nog träna på att BARA lämna och sen gå tillbaka och belöna, så han inte hittar på såna hyss på tävling.

Sen lekte vi uppletande som omväxling. (Sally grävde fortfarande en grop) Vallade en liten korridor och la ut en boll som han fick söka upp och det funkade sådär. Han hade ju inte riktigt koll på vad han ska göra-naturligtvis-och då är det svårt för honom att gå ifrån mig. Alla moment som innebär att hunden ska lämna mig är svåra... Han hittade iaf bollen 3 ggr, så någon sort minnesbild fick han säkert av det.

I morse testade jag en ny variant av uppletande. Kom på inatt att en boll är ju ingen konst att hämta, men vad händer när det är andra grejer han ska hitta? Tog med en handske och en strumpa ut på morgonpromenaden och "tappade" dom några ggr så han fick hitta dom, och det var inga problem alls. Borde ha förlitat mig på hundens föremålsintresse. Ska nog fortsätta så, med olika grejer, så han får lära sig att det lönar sig att hitta pryttlar.

Nu återstår bara att se om det blir någon tävling för oss :/ Det har blivit lite ändringar i planerna sen jag anmälde, så som det ser ut just nu tar vi oss inte TILL tävlingen. Lite trist, men shit happens typ. Blir det inte av så kommer det ju fler tillfällen, men jag tror vi hade behövt den här tävlingen OCKSÅ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar