lördag 28 augusti 2010

Ixens första tävling

Så var det gjort. Ixen 11 månader gammal (nåja, snart ett år...) har tävlat! Fy fan vad bra det känns, jag ÄLSKAR att tävla!

Nu gick det inte ens i närheten av så bra som jag hoppades, men jag är jättenöjd med min hund för han har skött sig helt suveränt! Han är ju lätt lite brötig mot andra hundar och jag var mycket orolig att han skulle vara sån på tävlingen med... Jag har varit så nervös att jag inte sovit inatt och innan vi gick in hade jag ont i magen av nervositet... VÄRST av allt var platsen och tandvisningen, herregud vad jag var nervös där! Speciellt när kvinnan som skulle lägga sin hund bredvid min säger "ja jag har ju inte tränat så mkt plats, jag vet inte om hon ligger kvar eller om hon går fram till din..." Vad svarar man på det? Ehh, jo men vi får väl hoppas?

Hur som haver så skötte han sig helt suveränt. 2 ggr muttrade han åt hundar som kom för nära, annars tittade han bara. Helt lugn och avslappnad och bara VAR, jag är SKITNÖJD!

Platsen fick vi 10 på. Kära, älskade domare. I love you för det, men vi vet båda två att han inte skulle haft en tia där =) Först la han sig inte ner på kommando, så jag fick säga en gång till. Sen satte han sig direkt, så jag fick BÖJA mig ner, peka på marken och säga liiiiigg, då började han krypa framåt och skulle ta en pinne som låg precis framför så jag höll honom i halsbandet... Hrm... Jag tror inte ens att vi skulle haft 5 va? Sen låg han inte så bra heller, han skiftade position, bytte ligghöft osv, men han låg iaf 2 minuter. (Och det gjorde hunden bredvid också, tack för det) När jag gick tillbaka satte han sig innan kommando också...

På tandvisningen fick han 10,och DET förtjänade han! Domaren, som säkert var närmare 2 meter lång, ställde sig en bit bort och så fick alla gå fram till honom. Bara det underlättade eftersom min hund fick ta kontakt själv. Sen sa jag att han kan vara lite reserverad, och jag tror att domaren ansträngde sig för att det inte skulle vara läskigt... Han var ju som sagt LÅNG men istället för att böja sig över hunden så strääääckte han sig så gott han kunde för att pilla honom lite på huvudet och när ix då satte upp huvudet så kunde han utan problem kolla tänderna. Tack för det domaren, skönt att hunden fick en positiv upplevelse! N som stod bredvid planen sa att det syntes när domaren tog i hunden, för då åkte svansen ner på honom direkt *S* Han ÄR ju reserverad, så det var bra att det fick bli positivt.

LF fick vi 8.5 på, och det tror jag att vi nästan förtjänade faktiskt. Lite dålig kontakt hade han ju som vanligt, men han var med hela vägen. Vi fick avdrag på ett snett sättande, vilket var en underdrift, och "utebliven tempoväxling" *S* På sättandet så satt han i princip rakt ut från mitt ben, alltså med huvudet mot benet ist för rakt fram! Utebliven tempoväxling var kanske en överdrift kan jag tycka... Jag springer med flit VÄLDIGT långsamt, för min hund har en tendens att explodera annars, men nog fasen springer vi iaf.

Läggande nollade vi. Det var ingen överraskning alls, för de senaste 2 dagarna har han gjort jättefina ställanden och VÄGRAT lägga sig. Matte har tränat fel...

Inkallning 9, för att han smällde in i mitt ben så jag tror knät lossnade...

Ställande 0! Han stannade helt perfekt, men när jag gått halva vägen tillbaka kom han och mötte mig :/

Apport, 10! Min plan var att stoppa in apporten i munnen på hunden före kommando och ta en 7-8... Bara det att han vägrade öppna munnen *asg* När TL sa "kommendera" så testade jag att säga APPORT, utan att tro att det skulle hjälpa, och hunden tar apporten hur fint som helst!

Hopp 0. Han tjuvstartade, och sen kastade han sig rakt upp i famnen på mig istället för att sätta sig i position, puckohunden =)

Helhet 8, med kommentar "något okoncentrerad". Vet inte när han var det (utom när han nollade då) för han brydde sig inte för fem öre om allt runt omkring eller att det var folk på planen, han var med mig hela tiden och var uppmärksam. Du å jag matte, du å jag...

Till nästa tävling ska vi då träna stadga framför allt, och avslut på hopp och inkallning. Nu är det några veckor till dess så nu kan vi mickla lite =)


Jag är som sagt skitnöjd, trots dåliga poäng. Bra första tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar