torsdag 12 augusti 2010

Lite haleluja moment!

Tänkte häromdagen att jag skulle testa med DK på ställandet, allstå BÅDE hand- och röstkommando. Även om jag får massiva avdrag så får jag ju POÄNG iaf...

Har testat det nu i 2 dagar (hrm, vad sa jag om att bara träna var tredje dag?) och det funkar SKITBRA. Nu funkar det tom UTAN dk ibland, hittills har han inte nollat EN ENDA GÅNG vilket är någon form av rekord. I början krånglade han med läggandet istället, men jag bytte belöning och sen dess funkar BÅDA momenten, helt magiskt! (jaja, ta i trä osv)

Nu känner jag att eftersom jag tycks ha hittat ett sätt som fungerar så kanske vi kan skita i det ett tag och träna andra saker OCKSÅ, det blir nog roligare för alla inblandade.

Hoppet krånglar lite, men lösningen på det är rätt enkel. Hunden vill sitta närmare hindret än vad jag vill, och sätter jag honom där JAG vill ha honom går han runt. Det skiljer mindre än en halvmeter, men det är NOGA tycker Ixen... Jag vill hellre ha honom en bit ifrån eftersom risken att han slår i ökar markant om han måste hoppa jämfota, men han får ju hellre slå i än att nolla helt. Kanske om jag sätter honom ÄNNU längre bort? Han kanske tycker att mitt avstånd är för stort att hoppa jämfota över och går runt, men om jag sätter honom ännu längre bak kanske han fattar att han kan ta några språng innan hindret? Värt att testa.

I helgen är N i stan så jag hoppas att vi kan träna iaf 2 dagar tillsammans. Ska träna mer ff, hopp och tvåans/appellens apportering och förhoppningsvis lite budföring. Skulle behöva lite andra människor än N att träna budföring med, henne älskar Ixen så att kuta till henne är inte så himla svårt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar