söndag 15 augusti 2010

Spår och lydnad

N plockade upp hela familjen (ja inte kisse då...) och så brassade vi ut till henne och la spår på åkrarna. Ix fick ett ganska kort spår, jag räknade inte men KANSKE 150 meter? Idag gick spåret på gräs, och jag la korv med jämna mellanrum. Det var dessutom inte TROPISK värme ute utan lite bris och mulet.

Spåret låg i ca 45 minuter innan vi gick det och idag gick det riktigt bra. Han vimsade lite, framförallt i början, och gick av spåret några ggr men han hittade tillbaka och spårade väldigt fint mellan varven! Hade lagt en båge ist för vinkel och den missade han helt. Han gick rakt fram, sen råkade han av misstag svänga åt rätt håll och korsa spåret igen, och så tuffade han på till slutet. Absolut inget att vara missnöjd med, bara att träna mer så kommer det där bli kalas. Jag är fortfarande lite lur på att han har lättare för att spåra på gräs än på stubbåker eftersom han är van att spåra gräs, men det lär visa sig.

Efter spåret åkte vi till klubben och tränade lydnad. Ixen var rätt pigg så det mesta gick bra, och jag valde att sluta på topp, så att säga. Hoppet försökte jag få honom att göra som JAG vill, dvs LÅNGT från hindret. 3 ggr gick han runt. Satte honom SKITNÄRA, då hoppade han hur fint som helst... *muttrar*

Inkallning med apport gick bra 2 ggr, sen kom jag på att "ja just jävlar, jag ska INTE göra om när det går bra..." Att det ska vara så jävla svårt... Sen tränade vi på att inte tjuvstarta efter apporten. 1 ggn gick det inte bra, de följande 2 hur bra som helst!

Läggande, inkallning, ställande gick jättebra, bortsett från att han la sig på första ställandet så jag fick göra om-men då blev det perfekt. FF, korta transporter med kontakt, gick faktiskt väldigt bra idag! (kan kanske bero på att jag hade korv i handen...) Tror han gick upp mot 7-8 steg med fin kontakt.

Nu ska vi vila till på tisdag då det är spår igen, om jag ska följa mitt schema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar