onsdag 11 augusti 2010

Lite träning.

I morse gjorde vi den vanliga vändan med LÄGGANDE, inkallning, ställande. Inget nytt där, nu är vi tillbaka i gamla banor och läggandet funkar kalas och ställandet funkar på andra försöket.

Gick nyss ut och tränade ställande och framförgående. Eller nåt. På ställandet testade jag att kasta boll bakom hunden när han hade stannat, det funkade sådär. Man såg att han hade förväntan på själva stannandet, men det innebär inte att han STANNAR =) Har testat den metoden förr och det funkade inte så bra, men kanske går det bättre den här gången. Hade det inte varit så nära tävling hade jag skitit i det helt, eftersom varken jag eller hunden VILL träna det där JÄVLA momentet något mer. Dessvärre har vi inte riktigt råd att "kasta bort" en tävling så vi måste få till iaf en femma på skitmomentet. När vi är klar med den första tävlingen ska vi inte träna ställande på LÄNGE! Nu ska jag testa att bara träna det varannan, var tredje dag eller så och hoppas att det hjälper/räcker.

Framförgåendet är kaos... Alltså, man tar med sig hunden och belöningen, lägger ut belöningen, går tillbaka och vänder upp mot belöningen. En NORMAL hund skulle väl visa intresse för belöningen. MIN hund går fot. Sen när man gått hela vägen fram till belöningen, för att han ska få upp någon form av intresse för grejen, då bara GLOR han på den... KASTAR jag belöningen så får det önskad effekt, men det är ju enbart för att man triggar jaktlusten.

Kanske spåra några dagar istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar