måndag 30 augusti 2010

Försöker göra upp något slags plan

Över vad som ska tränas, när och hur...

I ettan behöver vi inte träna så mkt egentligen. Det är stadga i så gott som alla moment, och så slipa på LF och lösa problemet med ställande/läggande IGEN, men det går ju rätt snabbt. Jag måste bara komma ihåg att inte skilja på belöning mellan momenten, för om det ena eller det andra har en roligare belöning så kommer han per automatik BARA utföra det momentet... Det var liksom det jag gjorde fel där på slutet så att han vägrade lägga sig... Ingångarna måste fixas så han slutar smälla in i mig...

Planen är att vi ska bli klar med ettan i höst. Nu är han anmäld till 3 tävlingar till i höst och på den tiden ska vi klara det utan problem. Sen ska vi också klara appellen i höst är planen, och till det måste vi lära in spåret först och främst. I lydnadsväg är det hoppet som är sämst just nu, det har vi knappt tränat på alls. Apporten är inte helt klar men det är mest småsaker som BÖR gå att lösa. Framförgåendet funkar inte alls och det tror jag att jag ska skita i faktiskt, jag kommer aldrig hinna få till det i tid. Satsar nog hellre på budföringen då, som nästan är klar. Han är lite osäker på kommandot fortfarande, och så måste han lära sig att stanna hos mottagaren och bli klappad på, men det borde inte ta så lång tid om man bara hittar lite medhjälpare.

Så, till i höst måste jag fixa hopp-sitt-hopp och budföring samt apport och fila på småsaker i ettan. Och spåra dårå...

Sen är planen att vi ska köra lägre klass och tvåan till nästa år. Iom att han ska köra appellen i höst så är ju NÄSTAN hela tvåan klar, bara ruthoran och inkallning med ställande kvar om jag inte minns helt fel. Rutan lär jag ju får börja/fortsätta fila på ganska snart, det lär ju ta en stund att få den att funka... Hatar det där jävla skitmomentet... Till lägre är det väl krypet och framförgåendet som måste tränas in, men det känns som om båda momenten är så pass tidskrävande att det är dags att starta med dom nu om vi ska bli klar innan säsongen startar i vår...

Ja vi har ju lite att göra kan man säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar