onsdag 1 september 2010

Sjuk matte och uttråkad hund

är en kass kombination. Nu är jag iofs inte döende riktigt ännu, men fullt tillräckligt för att inte orka vara så jätteengagerad i någon träning.

Gjorde "det vanliga" igår och i morse, dvs läggande, inkallning, ställande. Nu funkar det igen! Han lägger sig fint och ställer sig fint. Däremot har han fått för sig att man ska lägga sig ner när matten kommer tillbaka på ställandet, men där kommer ju stadgan in i bilden. Ska inte träna så mkt mer på själva momenten när dom funkar igen, både jag och hunden är skitless och det finns ingen anledning att nöta det mer för han KAN (om jag inte börjar mickla så att han blir förvirrad och börjar hitta på egna regler...). Nu ska vi bara träna stadga i att han ska stå kvar/ligga kvar sen är dom momenten perfekta.

På inkallningen trodde jag att det skulle räcka med att visa ut honom med handen för att han skulle sluta braka in i mig och använda mig som bromskloss, men det gjorde det ju inte alls. Ska istället träna ingångar med kort avstånd, och sen öka-det lär garanterat fungera. Sen är det stadga även där. Nu är det inte så jätteofta han väljer att följa med mig istället för att sitta kvar, men dom få gånger det händer KAN ju hända på tävling och det är ju en smula onödigt.

Sen hade jag ju heeeelt förträngt att det är fjärrdirigerng i tvåan också... Tur vintern är lång ;)

Började med krypet häromdagen och som sagt, tur vintern är lång... *S* Det här kommer ta tid. MYCKET tid... Vet inte riktigt hur petig jag ska vara precis så här i början, ska jag belöna att han tar sig framåt, även om röven åker upp lite, eller ska jag vara petig med röven direkt? Får klura lite på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar