söndag 5 september 2010

Lydnad

Fortfarade sjuk. Helt febrig och matt och har därmed mycket uttråkade stackars hundar :/ Gick ut och tränade lite lydnad igår på kvällskvisten för att Ixen sulle få göra NÅGOT iaf. Sally fick leta godis under tiden, och är rätt nöjd med det.

Ixen tränade FF, främst vänstersvängar, läggande, inkallning och ställande, plus stadga. FF gick rätt ok, svängarna är inte vackra men det blir lätt så när man inte tränar... Han följer iaf med i svängarna så vi har ju en bra grund. Läggandet gick bra tills Ixen tyckte att jag väntade för länge med att belöna. Det gjorde jag med flit just för att träna stadga och bevisligen behöver vi träna mer på det. Han satte sig upp före kommando, eller snarare-han satte sig när han tröttnade på att ligga. Stadga stadga. Inkallningen fick jag göra om 2 ggr. Planen var att göra en helt vanlig inkallning men han tjuvstartade 2 ggr och då ändrades planen till stadgeträning istället. Satte hunden, gick iväg och väntade ett tag innan jag gick tillbaka och belönade. När jag sedan tränat klart för dagen gjorde jag en inkallning och nu satt han fint kvar trots att jag väntade ett bra tag med att kalla in.Ställandet var helt perfekt. Nu försökte han inte lägga sig och jag väntade rätt länge innan jag bröt momentet efter att jag hade gått tillbaka och ställt mig i position. När jag vände upp och skulle gå tillbaka viftade han på svansen, vilken vacker syn det är =)

Sen tränade jag stadga i olika positioner. Först ligg, och den här gången gick det mycket bättre! Jag kunde gå runt hunden från alla möjliga håll, och till och med ÖVER hunden,och han låg ändå kvar. Bra framgång på ett pass... Sen fick han stå och samma sak upprepades-nästan. ”Vågade” inte gå runt eller över hunden men jag rörde mig från vänster till höger och tvärt om, och han stod kvar. Bara när jag gick nästan bakom honom så flyttade han sig för att kunna se var jag var. Samma sak med sättandet. Gick bakom, ifrån, framför, höger och vänter om hunden och han satt fint. Han börjar förstå vad övningarna går ut på! Det är ju inte så tvärlätt för en aktiv hund att göra ingenting, det kräver mer än man kan tro. Dessutom vill han gärna ha koll på mig, han släppermig egentligen aldrig med blicken vilket gör det lite svårare att träna en del moment. (Men det underlättar i andra!)

Nu vet jag inte om jag vågar muckla med ettans moment mer. Det är snart tävling igen och det vore ju olyckligt om det blev som sist. Ska nog försöka att bara träna stadga och ingångar, och helt nya moment som inte på något vis alls påminner om ettan. Om han gör på tävling som på träning så har vi LÄTT ett förstapris. Jag är så confident att jag har champagnen på kylning ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar