tisdag 7 september 2010

Inkallning

Tränade lite ingångar/inkallning på morgonpromenaden och höll på att förstöra hela momentet... Jag fattar inte hur jag kan vara så TRÖG att jag fortfarande inte har lärt mig hur min hund fungerar...?

Gjorde först en helt vanlig inkallning från lite kortare avstånd och det märks att han behöver lite FART i momenten. När avståndet är kortare har han inte alls samma fart och glädje som han har normalt. Berömde hunden, men belönade inte med bollen... Satte honom igen och gick iväg och skulle göra en gång till. Ni som har hängt med ett tag och inte är lika tröga som jag är fattar säkert vart det här leder. vad gjorde hunden? Jo, eftersom han inte fick den bästa belöningen och eftersom jag gjorde om momentet så trodde han att han hade gjort fel, så han började testa lite andra grejer för att se om det skulle bli bättre... Så när jag vände mig om och skulle kalla in så ligger hunden ner. Gick tillbaka och satte honom och gjorde sedan en inkallning och belönade ordentligt, och jag tror att jag räddade momentet där, för lite senare gjorde jag om det igen (man kan göra om ifall man har en lekpaus mellan) och då gjorde han det helt korrekt igen.

Gjorde några inkallningar (med lekpaus) på rad och ingångarna bli bättre. Han tar fortfarande "stöd" mot mina ben, men han smäller inte in så att man nästan dråsar omkull så det tar sig iaf.

Idag ska vi egentligen spåra enligt mitt schema, men jag vet fanemig inte om jag har lust med det... Vi får se. Jag BORDE spåra om vi ska klara appellen, men det känns så seeeeegt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar