fredag 3 september 2010

Röntgen

Brassade iväg med Ixen till röntgen runt 12. Han var skithungrig och när Ixen är skithungrig LÅTER han... När vi kom fram fick vi komma in i princip direkt. Att hälsa på veterinären och låta sig klappas var inga problem men när hon skulle spruta honom ville han inte vara med längre. Jag fick hålla emot så han inte kunde rymma, och hålla fast huvudet OM han skulle bita när han inte KUNDE rymma, och så var det kick fix.

Vi fick gå in på röntgen direkt för att han skulle få somna där, så man slapp bära runt på honom. Vägde honom precis när vi kom och han väger 38 (!) kilo! Herregud, han är ju bara en liten räka? Var sitter dom kilona? Jag hade gissat på 35 kilo, och man tycker kanske att det inte är så stor skillnad på 35 och 38, men 35 är "bara" 35 medan 38 är nästan 40 kilo!

Det tog en halv evighet innan han somnade, men när han väl somnade så sov han ordentligt. Röntgen var odramatisk, plåtarna blev skarpa och det ser inte ut att vara några defekter på lederna som man kan se. Vad det blir för grad återstår att se. När han ändå sov skulle vi kolla om det var något muckel i halsen på honom. Det är ju såna saker man gärna passar på att göra när hunden fått lugnande, han är ju inte direkt socialt tillgänglig så att gräva nere i halsen på honom skulle knappast gå annars. Nu tycker man ju att det inte skulle vara några problem när hunden ändå sov... Men det höll inte Ixen med om ;) Han vägrade öppna munnen! Vi fick sätta gasbinda runt käkarna och hjälpas åt att draaaaaaa upp munnen så veterinären fick titta i halsen, herrejisses vad starka käkar dom har! Lite muckel var det i halsen så han har fått medicin för det, och så blev han vaccinerad.

Han fick det nasala vaccinet mot kennelhostan, men djursjukvårdaren sa att "nästa gång kanske det är lika bra att ge en spruta, iom att han inte är så pigg på att hanteras" och då kikade veterinären runt hörnet och sa lite skämtsamt att "ja boka inte in DET på MIG nästa år!" *S* Sen kom vi fram till att om man nu vill ge det nasala vaccinet så kan ju faktiskt JAG göra det själv. JAG kan ju hantera hunden.

Passade även på att klippa klorna på honom när han ändå sov. Han är ju lite jobbig med det också,och även om man FÅR klippa dom så är det liksom bråk hela tiden och jag får ändå inte klorna så korta som jag vill. Speciellt klorna längst ut på varje sida om tassen, dom tycks inte GÅ att klippa korta. Nu klippte jag så dom blödde, och dom är ändå för långa tycker jag. (Men det kan ju vara jag som har en konstig uppfattning också)

Sen fick han en uppvakningsspruta och så åkte vi hem. Han var lite seg på att vakna och när vi gick var han inte helt pigg. Han somnade en sväng i bilen och sen när vi kom hem däckade vi allihopa i sängen och sov i 3 timmar... Hade inte Ixen vaknat och gnällt hade vi nog sovit längre, jag var helt slut och hade feber och var yr-inte helt stabilt...

Han är fortfarande inte pigg, men han är HUNGRIG... Jag fick lov att ge honom mat för flera timmar sedan, men han får vänta till normal middagstid annars kommer han kräkas i natt för att han är hungrig.

Så, nu ska vi bara vänta på resultatet då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar