söndag 26 september 2010

Lydnad light

Gick ut i äckelvädret och tränade lite lydnad med Ixedix medan Sallytanten käkade snask och grävde en fin liten grop...

Tränade apporteringsingångar och det gick faktiskt riktigt bra. BORTSETT från att hunden släppte apporten ungefär FEM gånger innan jag hunnit gå iväg 5 meter för att kalla in honom... Till sist kopplade det iaf att han skulle hålla kvar den, så vi fick en mkt lyckad ingång.

Och så det vanliga. Läggande, inkallning, ställande. På läggandet ställde han sig när jag började gå tillbaka, och sen ville han resa sig ungefär 457 ggr innan jag fick honom att ligga kvar. Inkallningen fick vi göra om en gång för han smällde in i mig, på andra försöket gjorde han det iofs fortfarande, men mycket mindre så jag valde att belöna det. Vet inte om det är rätt sätt, det lär visa sig, men eftersom han minskade smällen måste han ju ha kopplat NÅGOT av det vi tränar, eller?

Ställandet gick bra, han flyttade sig lite i sidled men inte så fasligt mkt så jag orkade inte lägga energi på det.

Sen tränade vi FF och det vill inte ge sig... Oavsett hur mkt jag belönar ENBART när han går med kontakt så KOPPLAR det inte verkar det som. Vet inte om det bara är en fråga om att träna mer eller om jag måste klura ut en lösning.

Känner mig omotiverad och har tappat sugen lite, behöver någon som drar i mig så det blir något gjort! Vet inte riktigt vad det sitter i men allt känns bara trist och jobbigt just nu. Skulle kanske testa något nytt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar