måndag 11 oktober 2010

Tränat fjärr

Satte lite fart med fjärren, det lär ju ta en stund att få den att fungera... Att få hunden att göra korrekta skiften går nog ganska snabbt tror jag, men att kunna backa en hel jävla massa meter från hunden kommer ta hela vintern...

I början av passet var han helt vild och galen och var överallt, så jag fokuserade på att han skulle lägga sig rakt och inte på höften som han gärna vill göra. Sen vart efter så lugnade han sig och blev mer samlad, och då kunde vi träna på att han skulle bli kvar på samma plats när han gjorde skiften, och det kopplade han ganska snabbt. Tydligen har jag inte lärt hunden att sitta från liggande på kommando SITT, för det hade han rätt mycket besvär med. Jag använder ju FOT när han ska sätta sig efter plats/läggande och det funkar ju inte alls i fjärren. Han kopplade dock det också ganska snabbt, och på slutet satte han sig med ett litet SKUTT i framdelen, men rumpan var helt stilla. Problemet kommer nog som sagt när jag ska börja öka avståndet till hunden...

Vet inte riktigt vad som blir bäst? Att börja öka ganska snabbt så att han inte vänjer sig FÖR mkt för att ha mig nära, eller låta det ta lång tid? Jag tror att båda varianterna har för och nackdelar, så vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar