tisdag 19 oktober 2010

Lydnadsträning

Mjaha. N lurade ut oss på klubben i äckelvädret fr lite träning. (nästan 3 timmar är lite när man är med N...)

Tränade lite på framförgåendet igen. Har inte tränat på det sen sent i somras när jag gav upp lite, för hunden FATTADE inte att han fick TA belöningen! Jag kände att jag inte riktigt orkade börja med att lära hunden att belöningen var hans, så jag sket  det till ikväll. Nu använde jag min fina röda "pinne" och la godis i skålen. det började lite segt, för han fattade inte nu heller att han fick TA belöningen,men det släppte jäkligt snabbt och sen gick det snabbt framåt. Jag började på bara en meters håll med att han fick gå till pinnen och ta snasket efter klicket, sen ökade jag till vi var kanske 5 meter från pinnen.(Min avståndsbedömning ni vet...) Han går jättefint mot pinnen, men när han är lite mer än en meter ifrån den så DYKER han för att få snasket. N föreslog att jag skulle stanna honom ungefär där, klicka och belöna och sen släppa fram honom. Dels för att det ÄR ett stopp i framförgåendet, och dels för att slippa den där dykningen. Det funkade både bra och dåligt, han slutade dyka, men han fick inte samma fina "drag" framåt, så jag tror att jag får variera och bara stanna honom ibland.

Vad tränade vi mer nu då... Vi tränade FF, och det var som vanligt. Språngmarschen har blivit bättre, men inte helt bra. Läggande-kunde han inte idag heller. Men han kunde det igår... *stööön* Inkallning, skitbra, nu sänker han faktiskt farten innan ingången och använder inte mig som stoppkloss... N's tips funkade skitbra! Ställandet sket jag i eftersom han vägrade lägga sig... Tränade lite RUTHORA och det går över förväntan! VÄLDIGT bra so far! Dock med synlig utläggning av belöningen, men vi har ju bara testat 2 ggr så det får man ju jobba bort med tiden.

Hopp, både ettans och tvåans och båda gick jättebra. Testade lite hopp apport (Som ju ÄR med träapport, jag trodde det var metall!) och idag ville han bara hoppa FRÅN mig, inte tillbaka, men noga då-vi har ju bara testat för skojs skull en gång tidigare! Lite vanlig apport, både ettans och tvåans, och det gick helt ok.

Det känns som om jag glömt något? Lite stegförflyttningar gjorde vi också,och det är han duktig på. Ingen tia ännu, men vi är på väg.

Sen fick Ixen hälsa på en tant (En kvinna, det är Ixen som säger tant) och hon var liiite läskig! Först gick han fram hur fint som helst, sen vet jag inte riktigt vad som hände (typ ingenting?) för hips vips var hon skitläskig så han kastade sig in bakom mig och började gapa... Sa åt honom att vara tyst, och så gick han fram igen och kollade och fick snask och så var hon ganska mysig trots allt! Han hade iofs svansen mellan benen och var vääääldigt lång när han gick fram, men sen gjorde han som vanligt och överkompenserade med att KLÄTTRA på henne och slicka henne i ansiktet. Skönt att han får träffa lite folk förutom Noelle, han känner ju henne redan så det ger ju inte så mkt träning för lille Ixen. Jag brukar generellt inte bry mig om att folk inte vill umgås med mina hundar, men när man har en som BEHÖVER umgås med folk så blir det lite besvärligt när folk inte VILL umgås med en slemmig rottis ;)

Så, nu blev det lite blogg iaf. Jag har säkert glömt något vi tränade för vi tränade så mkt att jag fick slut på saker att träna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar