söndag 24 oktober 2010

Tävling igen, men inget förstapris

Jaha. Lösningen på att få hunden att lägga sig under gång var att TITTA på honom, upptäckte jag sent igår kväll... Så på tävlingen idag la han sig helt perfekt. Dock satte han sig före kommando så jag fick 7.5.  Vi fick även 9 på hopp, apport, helhet och inkallning, så OM det inte hade råkat spöregna så att hunden reste sig från platsen när det var typ 4 sekunder kvar, och OM han inte lagt sig på ställandet (för vi hårdtränade läggande igår kväll...) så hade vi satt det. Nu gjorde vi inte det.

K*K!
Jaja. Det är ju typ AS-KUL att göra 48 tävlingar i ettan när man VET att hunden KAN. Jag har en skitbra hund, men ungefär 70% av min träning går åt till att försöka lista ut hur hunden tänker så att jag kan LÄRA honom något. När jag väl listar ut exakt hur han tänker så är det som om han bara "Jaha! Varför sa du inte det direkt?" och så bara klaffar allt. Tyvärr är han väldigt känslig, så råkar jag ändra något i träningen utan att märka det så slutar han utföra momenten...

Hur som haver så kom vi inte sist, vi kom trea och fick en liten skål eller nåt i pris. Den sorgliga rottisen kom sist, och den var tyvärr lika sorglig idag. Usch vad jag tycker synd om dom!

Det känns dock bättre idag trots att det inte funkade. Nu var det mest otur med vädret och taskig träning som gjorde att vi missade, inget mystiskt problem som jag inte kunde lista ut vad fan det är för något!

Poäng:

Plats: 0 (reser sig) Finns inte så mkt mer att säga om det... Han la sig jättefint, låg jättefint, la ner huvudet och var avslappnad, men när det var ca 4 sekunder kvar (jag överdriver verkligen inte) så började han krypa lite, sen reste han sig, smög några steg mot mig, förväntade sig skäll, smög lite mer innan han slutligen insåg att jag inte skulle säga ett skit, då sprang han och satte sig fot.

Tandvisning 6 (reserverad) Ja, idag hände det som jag trodde skulle hända igår. Domaren tog tag i kopplet nästan direkt, och efter det så bara VÄGRADE hunden. Domaren fick sätta sig ner för att Ix skulle gå fram öht.

LF 8 (Bra kontakt, tränger) Tror domaren missade lite här, som t ex att han går för långt fram och sitter snett, men jag klagar inte ;)

Läggande 7.5 (sätter sig före)

Inkallning 9 (Bra tempo) Eum... Även idag hördes det OJ från publiken när Ixen använde sin matte som stoppkloss...

Ställande 0 (lägger sig)

Apport 9 Ingen kommentar här, men vi skulle max haft 8 eftersom hunden tog apporten före kommando, men jag tänker inte gnälla ;)

Hopp 9 Ingen kommentar här heller, men domaren skrattade åt Ix när han gjorde sin klassiska "hopp med vändning på stället"... Det innebär att han hoppar rakt upp i luften, vänder I LUFTEN och landar i position =)

Helhet 9 (mkt trevligt)


116 poäng och givetvis inget förstapris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar