lördag 23 oktober 2010

Jag börjar fan gråta snart...

Tävling idag, och tror ni det funkade???
Hunden gjorde en jäkligt bra tävling, han gjorde nästan alla moment precis så som jag lärt honom att göra dom. Allt vi fick avdrag på är saker som vi redan vet att vi får avdrag på för att JAG inte tränat in dom bättre, så hunden gjorde det JÄTTEBRA. Förutom... Att han nollade läggandet. (Förvånad, anyone?)

Jag BEGRIPER inte vad jag har gjort... Han har ju kunnat läggandet mer eller mindre felfritt i flera MÅNADER, och sen bara "What?? Nej jag förstår inte??"... Han är ju väldigt känslig så om jag ändrar minsta grej så börjar han hitta på egna regler (minns ni första tävlingen, när han nollade ALLT för att jag tränat så konstigt?). Jag vet dock inte vad jag har ändrat. N som tränar med oss begriper det heller inte, för hon ser ingen skillnad heller i vad jag gör, så det är en liten gåta som är jävligt svårlöst...

Så, jag är jäkligt frustrerad och lite besviken (inte på hunden dock), för chansen att vi sätter förstapriset I MORGON är ganska liten så jag ser (inte) fram emot att tävla ettan nästa år också :(

Jag är SPYLESS på ettan!

Poängen då.
Plats 10. Jag var skitnöjd när jag fick ligga på en kant (16 deltagare 8 i varje läggning), tills jag insåg att ALLA skulle gå bakom oss... Tur inte momentet börjar förrän alla står, för jag fick stå och hålla Ixen bröta brötasson i halsbandet medan alla gick ut... Sen när TL sa "koppla loss!" sa Ix "Ja, jag kommer!", och var på väg att resa sig från sittande, men jag väste åt honom att för h-vete sitta stilla ;) Det kändes inte bra alls i början för han låg ganska spänt, men efter ca 1 minut la han ner huvudet, skiftade ställning och blev AVSLAPPNAD, så då kunde jag också slappna av. Tiken (tror iaf det var en tik?) bredvid låg och glodde på Ix HELA platsen.
Tandvisning 7 (Backar). Ixen gick fram jättefint och hälsade på domaren, men sen backade han undan, inga överraskningar där. Sa till domaren att han ÄR lite reserverad (årets underdrift) så när han väl fick fram hunden så petade han bara lite på munnen och så var det klart. Dock tog han tag i kopplet och drog Ixen till sig, och då var jag helt säker på att det ALDRIG skulle gå. Han var inte otrevlig mot hunden på något sätt, inte alls, men när någon ENVISAS sådär så brukar Ix bara vägra.

Linförighet 7,5 (Långt fram,plogar, sitter snett) Ja, inga överraskningar där. Jag VET att vi har dålig LF.
Läggande 0

Inkallning 7,5 (Hoppar på föraren) Årets underdrift... Han fick ett återfall och smällde in i mig så jag (bokstavligt talat) flyttade på mig några cm... OJ hörde man från sidan av planen *S* Fast 7,5 var väl ändå LITE snålt, eller? Allt annat var ju så gott som perfekt.

Ställande 6 (steg, sätter sig före) Om han tog några steg vet jag ju inte, det gjorde han säkert, och att han sätter sig före kommando vet jag för det har vi haft problem med i några veckor. Onödiga poängavdrag!

Apport 7 (tar före kommando) Och ja, det gjorde han ju, och det tycker jag är helt ok. Faaast vi hade kunnat få en 8 där ändå, enligt reglerna . (För tydligen hade han ju inget annat att klaga på?)

Hopp 8,5 (Hoppar mot föraren) Samma där, fast nu tog han bara emot sig pyttelite mot mina ben.

Helhet 8,5 (Brister i samarbete) Jag är lite nyfiken på hur dom egentligen bedömer helheten? Alltså, hunden är ju MED mig hela tiden och jag tycker inte alls att han brister i samarbete, men det beror ju helt på hur dom bedömer det momentet, JAG vet ju inte. Men 8,5 är helt ok tycker jag.

140 poäng, så vi avancerar ju iaf uppåt ;) Jag får iaf vara jäkligt glad att min hund är AKTIV på planen, det fanns ett gäng rottisar som mest såsade runt... Synd!

1 kommentar:

  1. Det var ju fina poäng, tycker jag! Synd på läggandet och ställandet. Kämpa på!

    SvaraRadera