måndag 15 november 2010

Weilerträning

Släpade ut weilern på klubben mitt på dagen för lite träning. Det blev iofs så lite träning att det knappt känns som om det var värt besväret, men ändå...

Tränade lite LF, försöker få hunden längre bak och det går sakta framåt. Sen tränade vi på att bara stå och glo i position. Han vill gärna börja traska iväg och greja med annat om han tycker att vi inte gjort något på ett tag, så vi tränar på att man inte FÅR traska iväg och hitta på annat även om vi bara står och glor.

Läggande under gång, gick bra-även återgången! Inkallning, först ställde han sig och sen la han sig ner (tydligen tränat lite mkt fjärr på senare tid) och slutligen så tjuvstartade han två ggr och kom till mig utan kommando, så sista gången jag satte honom så gick jag bara tillbaka och belönade efter ett tag för att det skulle koppla att han skulle SITTA tills jag sa något annat. Lätt att glömma sånt, sa weilern.

Sen tränade vi ställande utan återgång och det gick sådär. Först stannade han inte så vi fick göra om. Det berodde förmodligen på att jag var mindre begåvad och kommenderade FOT flera ggr under transporten eftersom han ville flyta iväg, så när jag sen kommenderade STANNA så visste han inte riktigt vad jag ville. Gjorde om och då gick det jättebra.

Sen tränade jag ingångar i både läggande och ställande separat och det gick rätt bra. Läggandet var inga problem alls men på ställandet gick han mot mig så jag gjorde om, och då gick det bra. Stadga är något vi måste träna mycket mer på, men HUR kul är det då?

Bleh, jag vill hellre spåra än träna lydnad just nu känner jag, men det är svårt när man bor mitt i stan utan körkort :(
Det finns iofs jättebra gräsytor runt lägenheten, men där rastar alla sina hundar med jämna mellanrum så det funkar sådär... Har funderat på att lägga ut ett spår på fotbollsplanen en bit bort, men jag vet inte riktigt när dom spelar där. Det vore ju just käckt om jag lägger ut ett spår och sen kommer tillbaka någon timme senare och möts av ett förbannat fotbollslag ;)

Jag jobbar på det där förplånade körkortet. I december ska jag skriva in mig på körskolan, för jag får aldrig köra med mina förbannade handledare. Tror inte man tar något körkort på att köra en gång i halvåret... Trist när folk tar på sig saker och sen inte kan leva upp till det, hade jag fått köra som planerat hade jag haft körkortet för ett år sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar