söndag 21 november 2010

Det som är jobbigt med att träna ute på klubben

är inte själva TRÄNANDET utan att ta sig dit... Dels tar det rätt lång tid att ta sig dit och hem, trots att det bara är 1.5 km och i princip nästgårds. Om jag inte ska pressa hunden så tar det drygt 20-25 minuter enkel väg (jag cyklar, hunden travar) vilket gör att det är nästan en timme som går bort i bara resan dit och hem, sen vill man ju gärna träna några timmar när man ändå är där, så till sist känns det som om halva dagen gått åt och man har inte fått något vettigt gjort (läs pluggat). Sen när man kommer hem är det en hund till som behöver få sitt, vilket tar ännu mer tid och energi.

Sen är det ju också så att jag HAR en rätt begränsad mängd med energi så ibland orkar man bara inte. Speciellt inte när man suttit i flera timmar och pluggat och är helt slut i huvudet... Väger man nästan 125 kilo så ÄR nästan allt jobbigt. Det är ju inte så att jag inte VILL träna hunden i sällskap med min träningskompis, men energin finns inte där. En normalviktig person kan ju testa att lyfta upp en annan normalviktig person och kånka runt på den människan EN DAG. Återkom sen och berätta hur många "onödiga" grejer ni orkade göra...

När jag inte ids släpa mig ut så tränar jag hunden/hundarna på promenaderna, vilket är så otroligt tidsbesparande. Dels är jag redan ute så det är ingen extra tid som går åt, och dels blir båda hundarna aktiverade på ett eller annat sätt-samtidigt. Meeeen det är ju väldigt ensamt...

Fatta så skönt att ha en bil! När jag väl är klar med det förplånade körkortet och har en egen rishög lär jag ju vara på klubben varenda dag! Alla träningsgrejer redan  bilen, alla hundarna kan följa med och det tar max 5 minuter och minimalt med ansträngning att ta sig dit... Vilken dröm... I december ska jag börja köra med körskolan.Har inte fått köra privat som överenskommet, annars hade jag redan haft det förbannade körkortet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar