söndag 21 november 2010

Vänstersvängar

Tränade igenom weilern lite ikväll. Har förvisso tränat lite nästan varje dag, men det känns inte så givande att skriva samma samma samma så jag skiter i att uppdatera när jag inte gör något "ovanligt".

Först en platsliggning med båda hundarna. Vet inte hur lång tid men minst 2 minuter iaf. Kastade ut godis framför dom och lekte med Ixens boll som störning och det gick rätt bra. Sally är ju så tråkig stabil så hon ligger ju kvar oavsett vad man gör, men Ixen tyckte att det var LITE svårt när jag lekte med bollen. Han reste sig en gång, då gick jag tillbaka och la honom igen, lekte lite mer och gick sedan och belönade och så var det slut.

Sen fick Sally leta snask medan Ixen tränade.

Weilern tränade först på fritt följ och idag gick han rätt bra i position. Inte BRA, men bättre så det tar sig. Dock plogar han värre nu-vilket jag kommer till strax.

Vi tränade också på att sitta fot utan att göra något annat, och det börjar han bli rätt bra på. dock vill han gärna lägga sig ibland, han liksom testar sånt som brukar funka. Efter det råkade jag börja träna vänstersvängar och sen blev det mest vänstersvängar resten av passet. Iom att han plogar så fasligt så blir det helt fel i svängarna. Jag kan inte riktigt förklara men det är som om han stannar upp, vänder huvudet åt rätt håll och sen väntar på att jag ska svänga klart innan han rättar upp sig i position igen. Eftersom han "sluppit" hålla koll på röven i FF ett tag så blir det liksom att han skiter i att svänga också.

Dessvärre är det ju så att lydnad är en färskvara som blir dålig om man inte underhåller den, och hunden är ju inte DUM... Om man slipper göra saker rätt så struntar man givetvis i det-det är ju lättare så. Varför ska man anstränga sig om man inte måste?

Just det där plogandet är ju något som jag VERKLIGEN borde lägga energi på, så jag vet inte riktigt varför jag bara låtit det vara? Lathet och bristande motivation, troligen. Om hunden plogar så är det ju så mkt som blir fel. Halterna blir sneda, svängarna dåliga,positionen fel osv. ganska många poäng som går bort där-helt i onödan. *smiskar sig själv*

Medan jag tränade svängarna så upptäckte jag en annan grej som jag måste lägga energi på också... Det är relaterat till svängarna så det passar rätt bra. Jag går och vrider/spänner vänster axel HELA tiden när jag svänger. efter 4-5 svängar hade jag kramp i axeln... BRA där! Det måste jag genast sluta med. Man kanske kommer undan med sånt i ettan men definitivt inte i elit. Dessutom, om jag koncentrerade mig på att INTE mickla med axeln så svängde inte hunden alls... Nicht gut! Det är iofs en sån där grej som jag EGENTLIGEN vet om. När hunden sätter sig snett i position så måste jag TITTA på honom (eftersom jag inte har spegel att träna med. Vi har en på klubben men orka åka dit VARJE gång) för att se hur han sitter, och då blir det en automatisk axelrörelse och hunden rättar sig genast. Jag har bara inte FATTAT att jag gör så även när jag GÅR.

Så var var vi nu då? Vänstersvängar och att inte ploga. Fick till det rätt ok på slutet, så det kommer nog bli bra vart det lider. Ska träna mer vändningar på stället (åt vänster) och korrekt position UTAN axelrörelse.

Gjorde till sist ett ställande och där hade han lite problem idag igen. Dels stannade han inte (lite mkt fot-täning) och dels stannade han inte KVAR, men det är ju stadgan så ingen överraskning där.

Hemläxa, mao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar