måndag 28 juni 2010

Spår

Funderar på att försöka lära in appellspåret på lille Ixen. Tanken är, förutom att han ska kunna tävla givetvis, att han kanske ska sluta gå runt och nosa utomhus efter saker att ÄTA hela tiden om han blir nosaktiverad på annat sätt. Vet inte om jag tror på det själv, men det är ju värt ett försök iaf.

Dock vet jag inte riktigt hur det ska gå till... Hemma i Norrland går ju appellen i skog, så det där med att lära in gräs/åkerspår har liksom aldrig varit aktuellt och jag har ingen aaaaaning om hur det ska gå till.

N kör med näringsspår, så jag gissar att det är det jag får testa också. Dock tror jag att det kommer sluta med att min hund står kvar på samma fläck och letar mer godis, snarare än att han fattar att han ska följa spåret till mer godis. Han är ju "lärd" att söka godis i gräs, latmansaktivering kallas det! Dock kanske han fattar vart det lider, jag vet inte, och jag lär ju inte få veta innan jag testar heller.

3 kommentarer:

  1. På Hezzy började jag med skogsspår och sedan var det inga konstigheter att gå över till ängsspår. På Arrak började jag med klickerspår på klippt gräsmatta och jag slipade även Hezzys spårarbete med just klickerspår.

    /Sara

    SvaraRadera
  2. Problemet med skogsspår är ju då bristen på skog och körkort, därför hade det varit enklare att köra direkt på gräs. Ska testa och se vad som händer, funkar det inte får jag klura lite.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det enklaste är att lägga ett kort gräsmattespår på sterli gräsmatta, och så bara gå på det med hunden och se vad som händer (gärna spontant i koppel) Utefter det kan man sen lägga upp träningen. Jag har goda erfarenheter av näringsspår som inlärning, och överföring till skog är sen plättlätt. Älskar ju att ha spårnoga hundar som inte spårar utanför kärnan =)

    SvaraRadera