tisdag 29 juni 2010

Jag har hittat lösningen!

Eller ehh, jag vet inte om det känns som en lösning direkt.

Eftersom det är ungefär 2000 grader ute tog jag med mig djuren och gick och badade vid badplatsen som N visade häromdagen. Med promenad dit och hem och själva badandet var vi väl ute en timme ungefär. När vi kom hem var pestweilern ÄNNU pestigare och flängde runt i lägenheten som en studsboll som studsade mellan väggarna... N ringde och ville ha hjälp att kolla en grej i hunddata och medan jag pratade med henne försökte flängweilern KLÄTTRA på mig...

Tog med honom ut igen och tränade lite för att han skulle lugna sig. Tränade igenom "hela ettan" minus hopp, apport plats och tandvisning och allt gick jättebra!

I FF (ja, jag VET att det är LF i ettan) försökte han iofs skalla mig, men bortsett från det gick han kalas! Ställandet var KLOCKRENT, lätt en tia på det!! I inkallningen försökte han för en gångs skull INTE skalla mig och eftersom allt annat gick så bra testade jag läggande också och det var också klockrent.

Så... Lösningen på att hunden inte utför momenten är alltså att han måste bada och svalka sig innan *S* Vet inte om det känns så smidigt...

Nu är jag säkrare än någonsin på att han KAN momenten. Om han inte KUNDE dom skulle han ju inte göra det klockrent ibland. Det sitter i något annat. Bristande kondition? Värmekänslig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar