måndag 11 april 2011

Lite mer om tävlingen

Tack för alla grattisar!

Jag firade genom att korka upp den där champagnen jag har haft på kylning sen augusti, och DET gillade min GBP mage! Efter ½ glas var jag pruttfull, efter halva flaskan var jag pissfull och efter hela flaskan (minus ett glas) somnade jag :D

Flaskan var bara på 37 cl...

Jag är så SJUKT nöjd med mina hundar! Ja,jag räknar nutten till MIN när det gäller tävling ;)

Ixen har krånglat som fan med ställandet, så senast i förrgår kväll var jag säker på att vi skulle nolla, men han fixade det! På tandvisningen var han så "rädd" att han nästan slet sig ur strypet (!), så jag är galet glad att det är över nu! Får nog antingen hårdträna eller fundera över om han ska ställas ut alls...

Nutten gjorde ett så SJUKT fint program! Vi fick beröm av publiken när vi klev av plan för att det var så fint! Nuttens mamma sa "Jaha, det där blev klassvinst" och DET värmde i mattehjärtat för hon är kräsen. Nu blev det ju inte klassvinst, för trots att det var så vackert fick vi ju rätt kassa poäng på t ex apporten, och så hoppet då ;) (Men nuttens mamma var helt förvånad, för hon tyckte det var så fint! *Skryter*)

"Problemet" med nutten är att om hon får den MINSTA lilla frihet mellan momenten så vet man aldrig så noga om hon kommer tillbaka mer... Så jag fick ta henne fot utanför planen och sen hålla henne där HELA tiden tills vi var klar. Jag kan inte prata, varken med hunden eller TL, för då går hunden upp i atomer av glädje och sen tar det en evighet att samla henne igen, så vi gick väldigt militäriskt fot genom alla moment och TILL alla moment. Det var vackert.

Tills vi kom till hoppet, och hunden fick frihet... När jag fick hem nutten i vintras var hon inte tränad på ca 3 år, och rutan kunde hon inte alls, vilket har gjort att rutan är det vi tränat mest på. Speciellt senaste månaderna när vi har tränar rutan på VARJE promenad... Hunden blir helt vild när hon ser rutan, och den låg nu strax till höger om hoppet. "Hopp? Ja RUTAN!"

Jag är dessutom sjukt nöjd med att hunden gick så bra med mig! Hon är ju grundtränad av sin matte, så förutom rutan och lite finslip kan jag inte ta åt mig äran för det, men hunden är ändå 8 år gammal och har VÄLDIGT bestämda åsikter om hur saker och ting ska vara.

Nu ska ixen få lära sig inkallning med ställande och dold plats, sen ska vi tävla tvåan om en månad. Tror platsen blir det största problemet... Ixen "jag kan inte vara utom synhåll från min mamma" Söderman...

Tveksamt om jag hinner få klart vittring och avslutet på rutan med nutten på en månad, så henne får jag nog avstå från att tävla. Hon ska gå viltspårskurs med sin mamma, så vi får slåss om henne lite nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar