fredag 31 december 2010

Inomhusträning blev snöskottning

Vi åkte iväg igår för årets sista träning i lokalen som kennelklubben har. När vi kom dit kändes det som om sprickorna i taket (som är där för att det var mängder med snö på taket) blivit större under natten så istället för träning blev det lite akut snöskottning och stöttande av tak inifrån. Mitt i snöskottningen upptäcktes det dessutom att ett par bilnycklar (och en ficklampa, men nycklarna känns mer relevanta) saknades, och troligen befann sig NÅGONSTANS under all den snö som skottats ner från taket... Det blev till att skotta en gång till, fast nere på marken den här gången. Efter ett antal kilo snö och någon timme återfanns både ficklampa och nycklar och så var det bra med den saken.

Hann dock med att träna Ixen lite innan allt skottande började och det gick bra. Tränade ungefär samma lika som i förrgår fast med bättre resultat. Hann inte med att träna fjärr med någon bakom dock, får ta det nästa gång. Efter skottningen tränade jag mallenutten och det gick också bra, typ-ish. FF gick bra, apporteringarna gick bra, inkallning med ställande gick bra och så skulle jag träna rutan... Gjorde först misstaget att försöka strälla upp rutan med hunden "lös", vilket resulterade i ett hon fölöjde med och trampade ner alla koner direkt. La henne plats och började om, då BRAKADE det till bakom ryggen på mig när en av stolparna rasade ner precis bredvid hunden... Tur hon inte fick den i huvvudet! Hunden tog det som ett tecken på att det var fritt fram att riva ner rutan igen. Gör om samma procedur och till sist, efter 47 försök att få UPP rutan, kunde vi träna, och då gick det bra. Hon var lite snurrig på första skicket, men till sist kon hon sig till rutan.

Matten tycker att jag är för snäll med hunden och ska ställa mer krav, men jag tycker dels att det hon gör är BRA och dels så håller vi ju på att lära känna varandra. Tycker det är helt naturligt att inte jag har samma lydnad på hunden som hennes matte har-jag känner ju knappt hunden.

Jag har anmält båda hundarna till 7 tävlingar var... Nu får vi se hur många vi kan åka på, men det är det som är målet iaf. Rätt mkt hänger ju på om N ska tävla, om jag får åka med och hur många hundar vi får med oss. Måste bli klar med det satans körkortet snart!

1 kommentar:

  1. Japp snöskottning kan vara bra träning. Fast ganska påfrestande ibland. Brukar vara ganska slut efter en dag på jobbet hehe

    SvaraRadera