lördag 25 juni 2011

Ixen har problem med hoppet

Weilern har bestämt att hoppet ska utföras på ett bestämt vis. Det har han bestämt helt på egen hand, utan att fråga mig och utan att konsultera reglerna, så resultatet är inte helt tillfredsställande.

Han har bestämt att han ska hoppa över hindret snett åt höger, istället för rakt över. Det innebär att han hoppar långt åt helvete åt höger, långt utanför hindret, och sen tillbaka samma väg. Det funkar ju, men det är inte rätt...

Jag har planerat att släpa upp mitt hinder från källaren och ställa det bredvid en vägg, men tills jag har klurat ut hur jag ska slippa bli bestulen på hindret så hittade jag ett staket med ett hörn som funkar som spärr så att hunden inte kan hoppa åt höger. Trodde jag.

Ställer upp framför "hindret" och säger HOPP! Hunden tar sats, påbörjar hoppet och säger sen "Nääääj, det gåååår inte!" Peppar hunden lite. Kom igen, du kan! Säger HOPP! igen och han verkar ha blivit övertygad om att han faktiskt kan. "Ok matte, säger du det så då är det så"... Sen hoppar han tvärs över hela hörnet på staketet... Alltså över 2 staket som står i 90 graders vinkel... Sen är han skitnöjd. "Du hade rätt matte, jag KUNDE!"

Flyttar lite längre bort från den delen av staketet som ska fungera som spärr, så att han inte ska kunna hoppa över båda igen, men nu har han fått lite självförtroende och skuttar glatt över båda igen... Nu hoppade han över ett staket som var närmare en meter högt, och han hoppade alla gånger en meter LÅNGT också eftersom jag stod rätt långt från den högra delen av staketet...

Vid det här laget gav jag upp, hade jag fortsatt så hade jag antingen kommit så långt från den högra delen av staketet att den inte längre fyllde någon funktion, eller så hade hunden skadat sig när han försökte hoppa flera meter för att komma över båda staketen. Jag får lyfta upp hindret från källaren och massträna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar