måndag 7 mars 2011

Vi ska fjällvandra, hoppas vi.

Lillskuttan hade ett ögonblick av förvirring och bjöd med mig och weilern att åka och vandra i Åre i sommar, och matten tackade såklart ja utan att blinka innan hon skulle hinna ångra sig!

Nu vet vi inte riktigt hur det blir med den saken, för det är oklart om boendet är ledigt och hur vi ska ta oss dit (vi är 4 vuxna med 5 hundar...), men jag tänker positivt och har bestämt att det ska bli av!

Tanken är, om jag förstått saken rätt, att vi ska utgå från huset vi ska bo i och vandra i ca 2 dagar av tiden vi är där. Hur vi ska bo under vandringen är också oklart, för ingen av oss har ett tält som rymmer 4 vuxna och 5 hundar, men det är petitesser! Allt löser sig med tiden.

Kan lova att det gör lite ont i latmasken... Jag hade nog föredragit att vandra EN dag för det vet jag att jag orkar och dessutom innebär det mindre logistik, men nu tutar vi och kör så det ryker. (Matten har ju börjat jogga i förberedande syfte...)

Även om man bara ska vara borta en natt och vandra i två dagar är det rätt mkt man behöver släpa på inser matten... Om vi bortser från kök, tält och allt sånt som man får hjälpas åt med så måste man ändå ha med sig något att ligga på (Luftmadrass-annars dör mattens rygg och fjällräddningen får komma), sovsäck, regnkläder, extrakläder om man blir blöt, extra skor så man kan byta, mat (och matten ska äta 5 ggr/dag, fatta vilken mängd mat det blir!), hundmat, vatten och så en miljard småpryttlar som t ex skavsårsplåster, myggmedel, lina till hunden, extra halsband just in case och tja... MASSOR med grejer... Går man bara en dag behöver man ju typ bara mat och vatten-klart!

Det blir hur som haver tungt, så matten har planerat att hunden får bära det mesta, snällt va? Ca 15 kilo ska han kunna bära enligt de "regler" som finns för sånt, så det underlättar ju. Nu är våran klövjeväska inget vidare bra, så några 15 kilo kommer han inte bära, men om han kunde bära hälften av det skulle det underlätta mkt! Tanken är att han får bära sin egen mat, MIN mat, vatten och lite småtjafs, vad som nu får plats i väskorna. Då blir det "bara" kläder, sovsaker och lite mer vatten för matten att bära.

Vi har börjat träna lite på att klövja redan nu, det lär ju ta tid att komma upp i 7-8 kilos vikt om man inte ska skada hunden. Nu väger väskan + innehåll 1.5 kilo ca. men jag ska öka innehållet lite idag. Jag kör på vattenflaskor som jag fyller med mer och mer vatten, just nu är det bara några stackars deciliter i dom. Det jag inte riktigt vet hur jag ska träna är att gå LÄNGE med väskan... När vi vandrar lär vi ju traska hela dagarna, så 7-8 timmar iaf, men hur ofta är man ute på så långa promenader hemma?? Aldrig, skulle jag vilja säga. Även om jag klövjar på varje promenad så blir det ju inte samma sak, eftersom hunden vilar mellan varje promenad. Jag får träna så gott det går, och så får han helt enkelt bli trött när vi vandrar.

Sen måste visst matten träna på att "klövja" också... Man torde ju bli rätt trött av att kånka runt på en ryggsäck dagarna i ända, så det blir till att börja bära ryggsäck med några kilo i på promenaderna. Shiiiiit så jobbigt allt känns plötsligt! Tur det är länge kvar, så att vi hinner träna upp oss ordentligt.

Jag längtar, hur som haver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar