fredag 4 mars 2011

Ca en månad till tävling

Så lite press har vi på oss.

Tränade med N igår på en sviiiinkall parkering, körde igenom både nutten och weilern.

Nutten var väldigt splittrad eftersom hennes "mamma" var där (Note to self, N måste gömma sig på tävling) och hon hade framför allt problem med rutan som hon annars är rätt peppad på numera. (Det ger resultat att träna VARJE promenad...) Utöver det gick alla moment bra och jag tror inte att vi har några problem med att få ett förstapris, bara rutan blir lite stabilare.

Weilern var gasad som aldrig förr och hade riktigt roligt både när vi tränade och mellan momenten ;)

Körde igenom hela ettan + rutan och det gick rätt bra. Han plogar på lf, men det visste vi ju, och så krånglar ställandet, och det visste vi också... På inkallningen får jag lov att knäa hunden lite för att han inte ska fälla mig som en jävla tall... Och innan ni börjar gasta om hårda metoder-jag har testat ALLA snälla, normala sätt för att få honom att sluta, men ingenting ger resultat. Däremot ett välplacerat knä ger bra resultat-tills han glömmer sig... Det är inte så att jag njuter av att orsaka obehag hos hunden, men ibland får man lov. (Nu ser jag hur mina 17 läsare loggade ut och aldrig återkommer)

Ställandet är det bara att nöta. Får göra likadant som jag gjorde i somras och köra läggande, inkallning ställande VARJE gång, för tränar jag bara ETT av momenten så slutar han med dom andra helt. Han är lite känslig på så vis, min lille weiler. (Tänk om han vore lika känslig på inkallningen, så man slapp knäa honom...)

Utöver dom smådetaljerna så kändes hunden jättebra. Han har vuxit lite mentalt sen i somras så jag TROR nog att vi ska kunna skrapa ihop ett förstapris, men det trodde jag i somras också ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar