söndag 16 januari 2011

Ridhusträning

N och jag åkte till O-hamn för att träna i ridhus, utomhus går det ju inte att vara!

"Jag" hade med mig både nutten och Ix och hann med att träna båda två, även om träningen inte ritkigt gav det jag hade hoppats. Det var rätt många hundar på rätt liten yta så det var rätt stimmigt och svårt för hundarna att koncentrera sig. Att det var mkt liv och rörelse var ju jättebra tränign det med, men själva momentträningen blev lite lidande känner jag och det var synd.

Weilern fick träna LF nära andra hundar och detg ick bra. Han brast lite i koncentration men det är helt ok när det är så livat. Sen fick han testa en ruta, och det gick inte alls i den miljön. Apport, inkallning, hopp inga konstigheter alls. Så fick han göra en fjärr med N bakom som störning och det gick jättebra! EN gång tyckte han det var lite äckligt när hon prasslade med jackan, annars tror jag inte ens han märkte att hon var där. Själva skiftena var jättefina förutom att ligg var lite segt och han såg lite trist ut, typ som om han fått spö... Sittskiftet var jättesnyggt, att köra med handkommando på sitt funkar jättebra.

Nutten blev helt vild av att komma ut bland folk... Det är ju en viss skillnad på att träna hemma i mitt kök och komma ut till ett ridhus bland MINST 10 hundar och träna, det är en heeeelt annan aktivitetsnivå och jag hann inte riktigt anpassa min träning till det... Så känns det ofta med nutten, "Jag hann inte innan hon hade gjort"

Hon fick träna LF med position och lite svängar och det gick bra, en fjärr som gick kalas och sen började det braka loss lite... Skickade henne på rutan där hon visste att det fanns en boll och hon liksom EXPLODERADE över hela rutan (VÄLDIGT bra fart dock!). Sen tänkte jag göra en metallapportering. Just precis då råkade en ANNAN förare ha samma idé och nrä hon kastade sin apport sa Hyzz "JAJJAMEN MAMMA, JAG TAR DEN!" så hon stack och snodde apporten för en stackars flat... Montera loss nutten från apporten, återlämna den och sen träna med egen apport och det gick ok, hon har sämre grepp när hon inte STJÄL så hon tappade den, men sen kom hon in med den. Hopp apport gick bra på utvägen, på tillbakavägen gick hon runt hindret. Satte henne på ena sidan med apporten och fick henne att hoppa mot mig och då gick det fint. Inkallning med ställande och läggande var felfritt.

Får jag bara ihopå vittringen till ett helt moment och får rutan att alltid fungera så kommer det här gå hur bra som helst. Vill gärna ha upp nutten i trean innan året är slut, och Ix till tvåan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar