söndag 9 januari 2011

Lite träning

Har fått låna hem Mallenutten igen för lite mer träning. Dessvärre däckade jag i världens influensa och hade feber i 3 dagar och har inte orkat träna så mkt alls, men lite har vi iaf orkat med. Man kan ju trots allt kasta omkull sig på köksgolvet och skicka hunden till en kon 200 ggr, t ex. Dessvärre är det snorghalt ute nu efter 2 dagar med plusgrader, så vi kan inte träna så mkt ute (vi kan knappt GÅ ute) men lite mer träning i köket har det blivit-för alla hundar.

Nutten har tränat fot/position. Nu har hon kommit så långt att hon vet att jag vill ha henne längre bak i "starten", men det innebär bara att hon sätter sig fel, och sen rättar positionen, men det lär ju ge sig. Vi har även tränat vänster/högersvängar. Hon har tränat apport med både trä och metall, sättande under gång, fjärr och att springa till en kon, samt "avslutet" på rutan i trean och elit, dvs att komma in i fot från liggande. Det är jävligt klurigt att träna sånt när man har ett kök som är 2 meter långt, men det går. (det går dock bättre ute, vi tränade samma sak sist hon var här) Dessutom har vi tränat sittande i grupp, fast utan gruppen då... Det är bara 1 minut hunden ska sitta så jag kör på full tid direkt, men so far är hon ca 20 sekunder från att klara hela tiden.

Nutten har också trränat vittring... Jag börjar förstå varför hennes matte slutade tävla henne efter tvåan, och varför det enda den inte kan är typ vittringen ;)
Har hittat en metod nu som jag tror funkar för både mig och hunden, men jag evt inte om det ger något resultat direkt. Jag vet inte... Weilern är SOLKLART bättre där, eftersom han har något lägre aktivitetsnivå och inte bara... GÖR saker, vad som helst ;)

Jag vill gärna  henne i trean så jag får testa tävla där, men den där vittringen kommer ta TID! Om jag öht får till det, just nu är jag en smula skeptisk.

Weilern har tränat fot. Att bara SITTA fot utan att börja jönsa runt och att gå bra. Han har tränat sittande i grupp, fjärr, apportering av metall, vittring, sättande under gång (vilket jag inte alls skulle lära honom egentligen, men jag fick lust..) och så har han tränat stadga i både ställande och läggande., men stå inte alls. Han är VÄLDIGT osäker på moment som innehåller STÅ överlag. Ska strax fippla in en film där han vittrar. Nu tog han iofs fel pinne först, men han söker av väldigt fint tycker jag.

Sallytanten har bara fjanttränat. Lite stadga (som om hon ever skulle röra sig), fjärr, fot apport. Hon kräver ju liksom ingenting så nrä jag "tränar" henne är det mest för att hon också ska få egen tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar