onsdag 12 januari 2011

Men äntligen lite snö!

Woho!! Det har snöat under natten och samtidigt varit plusgrader, så nu är det klabbsnö på backen istället för blå-is!

Släppte lös mina hundar i morse för första gången på en vecka, herrejävlar vad dom kutade! UPP i snödrivorna, NER från snödrivorna, runt några varv och upprepa vid behov. Ix snubblade (såklart) på vägen ner från en snövall och stöp som en fura, jag trodde han bröt nacken men han klarade sig visst...

Nutten har jag kunnat ha lös, hon har ju lite kroppskontroll och klarar av att springa på is, men Ix skulle jag aldrig släppa lös i halkan! Han snubblar ju på sina egna fötter och har noll koll på saker runt sig, han skulle bryta ett ben eller allra minst slita av ett korsband-vilket vore fan så mkt värre!

Man märker på hundarna att vara lös är väldigt viktigt för dom. Även om dom får sina promenader ändå så ger det inte lika mkt, dom är inte nöjda. Nu hoppas jag att det är bra väglag tills snön helt enkelt försvinner!

Tränade lite med nutten på promenaden. Inkallning med ställande, ff, fjärr och så avslutet på rutan i trean/elit (dvs inkallning från liggande.) Hon kan själva inkallningsbiten, men att komma in och gå bra FOT jobbar vi vidare på.

När vi inte har kunnat träna ute har vi tränat hemma i köket. Det ger inte lika bra stimuland för hundarna, men det är bättre än ingenting och nutten är ju trots allt här för att jag ska kunna TRÄNA med henne.

Nutten har tränat lite fotposition och svängar, att gå fram till en kon på kommando, lite fjärr, sittande i grupp och apportering. När jag tränade ff med henne utomhus i morse var hon så taggad att hon gick och högg i luften *S*

Weilern har också tränat på att gå till en kon, men mest har han tränat sittande i grupp, sättande under gång och vittring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar