söndag 1 maj 2011

En månad till tävling

Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska tävla nutten eller inte, men jag har ca 1 vecka på mig att bestämma mig. Det enda som egentligen inte ALLS är klart är vittringen, men om jag har lite flyt och om jag får behålla henne ett tag så kan det kanske gå. Utan vittringen är det ingen idé att ens försöka för den är värd 40 poäng!

FF kan hon ju. Det är ingen tia, men hon kan. Fjärr är så nära en tia vi kan komma, samma med inkallningen även om hon just idag hittade på lite egna regler... Rutan ska vi "bara" öka avståndet på och sen lära in att jag promenerar lite, och så avslutet. Nu kommer hon in fot rätt bra, men jag måste kommendera flera ggr innan hon fattar att hon FÅR komma. Hopp apport kan hon. Risken finns såklart att hon tjuvar bredvid hindret, men det hinner vi träna på. Metallen kan hon också, och sättande under gång är en tia. Det KAN gå... Kanske.

Weilern är så gott som klar för tvåan. det som är kvar är inkallning med ställande och dold plats, och pyttelite ruta. Tränade lite dold plats idag, gömde mig bakom ett träd så jag vet inte exakt hur osynlig jag var, men han låg kvar fint. Inkallningen är så gott som klar, han stannar lite långsamt bara så det jobbar jag med. Rutan kan han, men det skadar inte att träna mer. Är rätt säker på att vi klarar förstapris, om det inte typ regnar...

Lillen ska tävla ettan, men inte förrän om 6 månader ;) Idag tränade han på att sitta/ligga kvar i några sekunder, ställande under gång och stå. Det gick ungefär så bra som man kan förvänta sig med en 5 månaders pyttevalp. Han är jätteduktig och fattar snabbt, men det är ju lite slamsigt, precis som det ska vara med bebisar. En nackdel är att han är så SJUKT snabb, han hinner göra 14 olika grejer innan jag hinner klicka. T ex så hinner han sätta upp en tass på min arm samtidigt som han ställer sig upp när vi tränar stå... Det är lättare att träna stora, lite tröga hundar typ rottis ;)

Sally flyttade igår. Hennes nya ägare brassade ner från Umeå och hämtade henne,och jag har fått rapport idag när dom vaknade. Tanten har käkat mjukglass, strosat runt på gården, lekt med en annan goldenflicka och sovit i sängen, det tycker jag låter som ett jättefint pensionärsliv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar